Kiedy w przypadku błędu na fakturze wystawić fakturę korygującą, notę korygującą, wystawić duplikat lub anulować fakturę? Co w przypadku kiedy wystawiliśmy już fakturę lub takową dostaliśmy? W takiej sytuacji, aby nie zostać ukaranym, mamy kilka możliwości. Przede wszystkim mamy możliwość wystawienia faktury korygującej. Przekonajmy się!
Przeczytaj też: https://www.ipo.pl/blad-na-fakturze-co-z-nim-zrobic/
Faktura korygująca
Jest to najpopularniejszy i najczęstszy sposób na błąd na fakturze. Przedsiębiorca ma możliwość wystawić fakturę korygującą, w przypadku kiedy po wystawieniu faktury:
- dostrzegł błędną cenę czy też inne pozycję faktury,
- udziela rabatu,
- nabywca zwrócił towar,
- oddał nabywcy całość lub części zapłaty,
- zorientował się, że wystawił fakturę bez adnotacji „mechanizm podzielonej płatności” (choć miał taki obowiązek).
Taki ,,przywilej’’ ma jedynie przedsiębiorca, który sporządził pierwszą fakturę. W fakturze korygującej musi zostać umieszczony m.in. zwrot „faktura korygująca” lub po prostu „korekta”, kolejny numer oraz datę jej wystawienia, dane, których dotyczy dokument korygujący, a także opis powodu korekty.
Kiedy możemy wstawić notę korygującą?
Wystawienie noty korygującej jest możliwe przez nabywcę, który zauważył pomyłkę na fakturze od sprzedawcy.
Dzięki takiej nocie mamy możliwość poprawić tzw. błędy formalne, takie jak.:
- Data wystawienia,
- Dane nabywcy,
- Data dokonania/zakończenia dostawy towarów/wykonania usługi,
- Nazwa lub rodzaj towaru/usługi.
Przedsiębiorca ma też możliwość wystawić notę korygującą, w przypadku kiedy otrzymał fakturę bez adnotacji „mechanizm podzielonej płatności”, mimo iż miał taki obowiązek. Na taką notę musi jednak zgodzić się wystawca faktury.
Duplikat faktury i anulowanie faktury
Duplikat faktury zostaje wystawiony tylko i wyłącznie przez sprzedawcę. Wykonywane jest to na wniosek nabywcy, w przypadku kiedy faktura pierwotna ulegnie zniszczeniu lub się zgubi.
Na duplikacie dokumentu należy umieścić takie same dane, co na wcześniejszej fakturze, wraz z dopiskiem „duplikat” i datą wystawienia.
Anulowanie faktury możliwe jest w przypadku kiedy transakcja nie doszła do skutku, a faktura VAT nie trafiła do obrotu. Anulowanie faktury oznacza przekreślenie obydwu egzemplarzy faktury oraz dołączeniu do dokumentu opisu przyczyny anulowania.
Zobacz też: http://www.inwestycjawkadry.pl/konkurs-mygalileosolution15-miliarda-euro-nagrody/